Gezonde School

Het vignet Gezonde School

De ‘Gezonde School’ is een landelijke aanpak die structureel bijdraagt aan een goede gezondheid en een gezonde leefstijl van leerlingen en medewerkers van de school.
Het vignet Gezonde School is een kwaliteitskeurmerk voor scholen die werken aan het verbeteren van de gezondheid van hun leerlingen. Een Gezonde School besteedt zijn tijd en aandacht voor gezondheid zo effectief en efficiënt mogelijk. 

Bewegen & Sport
Vanaf schooljaar 2015-2016 zijn wij in het bezit van het vignet Gezonde School binnen het thema ‘bewegen & sport’. In februari 2019 hebben succesvol een aanvraag gedaan om de titel Gezonde School ook voor de komende 3 jaar te mogen dragen. 
Binnen het thema ‘bewegen & sport’ voldoen we aan alle criteria. Dit betekent dat wij extra veel waarde hechten aan bewegen. Dit laten we o.a. zien doordat de gymlessen van groep 3 t/m 8 worden gegeven door een vakleerkracht, er is naschools sportaanbod waar alle leerlingen aan kunnen deelnemen en we organiseren elk jaar een sportdag. Afbeelding1

Voeding
Vanaf schooljaar 2017-2018 zijn we in het bezit van een tweede vignet Gezonde School; voeding. We hanteren op onze school een voedingsbeleid, traktatiebeleid en een waterbeleid. Deze beleidsstukken zijn verderop te vinden.

Relaties & Seksualiteit
In schooljaar 2018-2019 zijn we ons verder gaan verdiepen binnen de Gezonde School aanpak. Vanaf dat moment zijn we extra aandacht gaan besteden aan het thema relaties en seksualiteit. We gebruiken op school in alle groepen de methode ‘Kriebels in je Buik’ om les te geven over dit thema. 

Welbevinden
In het schooljaar 2019-2020 hopen we daarnaast het vignet te behalen voor het thema welbevinden. We besteden hier als school al veel aandacht aan, bijvoorbeeld door de gouden regels die we hanteren. We vinden dit dan ook een belangrijk thema omdat we willen dat alle kinderen zich bij ons op school prettig en veilig voelen.

Afspraken en beleid

Bewegingsonderwijs

Als Gezonde School vinden wij bewegingsonderwijs heel belangrijk. De niveaugroepen 3 t/m 8 krijgen 2x per week les van een vakleerkracht hierbij wordt gebruik gemaakt van de methode ‘Basislessen’. De niveaugroepen 1 en 2 krijgen les van hun eigen coach en er wordt gebruik gemaakt van de methode ‘Basislessen in het speellokaal’. Deze methodes vormen een doorlopende leerlijn voor de niveaugroepen 1 t/m 8.

Afspraken gymles niveaugroep 1 + 2:
Gymschoentjes met klittenband voorzien van naam. Deze blijven op school.

Niveaugroep 3 t/m 8:

  • Gymkleding: Een (aparte) gymtas met daarin de gymkleding: gymschoenen, broekje en t-shirt. 

Veiligheid

  • Sieraden (lange oorbellen, kettingen, ringen, armbanden, horloges) worden niet gedragen tijdens de gymles. Deze kunnen voordat de les begint in een kast worden gelegd, zodat deze veilig worden bewaard. Op het einde van de les kan elke leerling zijn/haar sierraden weer pakken.

  • Het dragen van een bril is op eigen risico. Indien de bril wordt afgezet, kan deze ook in de kast worden gelegd tijdens de gymles.

  • Lange haren dienen tijdens de gymles vast gemaakt te worden.

  • Indien een leerling deodorant gebruikt dan moet dit een roller zijn en niet een spuitbus.

Hygiëne: 
De gymkleren gaat mee naar huis na elke gymles. In de gymles wordt gecheckt of de kinderen de gymkleding dragen. Wanneer een kind regelmatig geen gymkleding heeft, zullen we dit met ouders bespreken tijdens bijv. een IOP-gesprek.

Voor meer info over bovenstaande kunt u terecht bij onze coördinator Sport & Gezondheid Martijn Bodelier, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..  

Voedingsbeleid
Wij vinden het erg belangrijk dat er gezond wordt gegeten en dat er voldoende water wordt gedronken. Hierover hebben wij, in samenspraak met onze MR, een voedings- en traktatiebeleid opgesteld. Waarschijnlijk ziet u het op school ook steeds vaker, kinderen die stevig zijn of kinderen met overgewicht. Het aantal kinderen met overgewicht is de afgelopen 20 jaar verdubbeld. Overgewicht op jonge leeftijd vergroot de kans op overgewicht op volwassen leeftijd en kan leiden tot veel gezondheidsproblemen. Daarbij hebben kinderen met overgewicht het vaak moeilijker op school.  Het aanleren van gezonde eet- en beweeggewoonte is voor kinderen de beste garantie voor een lang en gezond leven. Daar willen we als school een positieve en actievere rol in gaan spelen. In samenwerking met onze MR hebben we daarom onderstaand beleid opgesteld. 
Het voedingsbeleid geeft u richtlijnen die we als school hanteren met betrekking tot:  

  • De gezonde pauzehap 

  • De drank op school 

  • De lunch tijdens het overblijven (TSO)  

  • Verjaardagen van kinderen op school 

  • Bijzondere vieringen

    De nieuwe voedingsregels op school zijn opgesteld volgens de richtlijnen van het voedingscentrum.

De gezonde pauzehap
Een pauzehap is niet bedoeld als een hele maaltijd. Het moet niet te groot zijn en niet te veel calorieën bevatten. Let op de algemene voedingsregels van de schijf van vijf: eet gevarieerd, niet te veel, gebruik minder verzadigd vet, eet volop groente en fruit en ga veilig met voedsel om. 
De schijf van vijf is te vinden via: https://www.voedingscentrum.nl/nl/gezond-eten-met-de-schijf-van-vijf.aspx

Geschikte pauzehappen zijn:

  • (Volkoren)biscuit, zoals 1 Evergreen of 1 Sultana. (Niet een heel pakje!) 

  • Fruit, zoals een mandarijn, banaan, appel, peer, meloen, pruim, kiwi of druiven

  • 1 rijst- of meergranenwafel 

  • Ontbijtkoek (naturel) 

  • Mini-krentenbol

  • Eierkoek

  • Soepstengel

De drank op school 
Het lijkt voor ouders zo gemakkelijk, om pakjes drinken of frisdrank mee te geven naar school. Maar deze vriendelijk ogende drankjes voor kinderen zijn goed voor een suikerinname van gemiddeld 6 kilo per kind per jaar. Terwijl er iets bestaat wat veel makkelijker én gezonder is: Drinkwater uit de kraan! Als water drinken op school de norm zou zijn, zal dat enorm bijdragen aan gezond gewicht onder leerlingen. Nederland behoort tot de top van de wereld op het gebied van kraanwaterkwaliteit. Voordat kraanwater uit de kraan stroomt, is het gezuiverd met de modernste technieken. Kraanwater bevat mineralen die ons lichaam nodig heeft en is de goedkoopste dorstlesser. En het mooiste: het is overal beschikbaar. Basisschoolkinderen hebben elke dag zo’n liter vocht nodig.

Wist u dat het belangrijk is dat kinderen ook tijdens schooltijd voldoende drinken? Ze kunnen zich namelijk beter concentreren wanneer zij genoeg drinken. Fijn voor de kinderen én goed voor de schoolprestaties. Dit zijn goede redenen waarom we er als school voor gekozen hebben om vanaf schooljaar 2017-2018 over te stappen op kraanwater als drinken op school. Alle kinderen krijgen van school een persoonlijke bidon die aan de kraan gevuld kan worden. Deze bidons blijven te allen tijde op school en worden gereinigd zodat ze goed schoon blijven. Naast het gezondheidsaspect heeft deze aanpak nog meerdere voordelen: geen lekkende bekers meer, geen afval van verpakkingsmateriaal als flesjes en pakjes, het is goedkoop en er is altijd voldoende drinken aanwezig. 

De lunch tijdens het overblijven (TSO) 
Voor het overblijven gelden dezelfde regels qua drank en er moet in ieder geval brood worden meegegeven, bij voorkeur volkorenbrood of anders bruinbrood (als afwisseling mag een mueslibol of knäckebröd meegegeven worden), besmeerd met halvarine en vooral niet te vet beleg (ideeën voor broodbeleg: 30+ kaas, 20+ of 30+ smeerkaas met minder zout, ei, hüttenkäse, light zuivelspread, notenpasta zonder toegevoegd zout of suiker, pindakaas zonder toegevoegd zout of suiker). Er mag geen snoep of koeken worden meegegeven. Al het afval wat er overblijft van meegenomen eten gaat weer mee naar huis. 

Verjaardagen van kinderen op school 
Als school vinden we het heel belangrijk om de verjaardag van kinderen te vieren. Hierbij moet het kind centraal staan en niet een traktatie (hoeveelheid of het geldbedrag). Dit heeft ons doen besluiten het trakteren door jarigen volledig af te schaffen. Hiervoor in de plaats zullen we kinderen zelf in het zonnetje zetten, zodat deze mooie dag zeker niet onopgemerkt voorbij zal gaan. Op de verjaardag van het kind, mag hij/zij de verjaardag vieren in de klas. Er wordt dan gezongen en alle kinderen kunnen de jarige feliciteren. Op deze manier staat het kind centraal tijdens zijn/haar verjaardag. Traktaties voor en door leerkrachten vallen ook onder dit beleid. 

Bijzondere vieringen 
Voor bijzondere vieringen maken wij een uitzondering. Het gaat om de volgende vieringen: Nieuwjaarsborrel, Kinderboekenweek, Sinterklaas, Kerst, Carnaval, Pasen, Moederdag/Vaderdag, Schoolreis, Schoolkamp (groep 8), laatste schooldag. Tijdens deze vieringen wordt er door de ouderwerkgroep (OWG) van onze school een traktatie verzorgd. 

Relaties & seksualiteit

Methode
De lessen rondom dit thema worden aangeboden vanuit de methode ‘Kriebels in je Buik’. Deze methode is opgesteld door Rutgers, het kenniscentrum voor seksualiteit en wordt aanbevolen door de GGD. De methode onderscheid 4 thema’s;

  • Sociale en emotionele ontwikkeling

  • Lichamelijke ontwikkeling en zelfbeeld

  • Seksuele weerbaarheid 

  • Voortplanting en gezinsvorming

Visie
We willen een school zijn die kinderen een positieve kijk op seksualiteit geeft, weerbaar maakt en waarden en normen bijbrengt, zodat zij nu en later verantwoorde keuzes maken in relatie en seksualiteit. Op deze manier wordt er met relationele en seksuele vorming de basis voor een gezonde seksuele ontwikkeling van de leerlingen gelegd zodat ze:

  • Zich ontwikkelen tot mensen die respect hebben voor zichzelf en anderen.

  • Zich bewust zijn van eigen en andermans gevoelens, wensen, opvattingen en mogelijkheden.

  • Verantwoorde keuzes kunnen maken op het gebied van relaties en seksualiteit.

Beleid
Jaarlijks geven we minimaal 4 lessen over relaties en seksualiteit geven in groep 1 t/m 4 en vanaf groep 5 t/m groep 8 jaarlijks minimaal 8 lessen. Naast de lessen uit deze methode besteden we elk schooljaar extra aandacht aan dit thema tijdens de ‘Week van de Lentekriebels’.
Hierbij sluiten we aan bij de pedagogische doelstellingen van de school. Daarnaast dragen we zorg voor bijscholing van leerkrachten op het onderwerp, zodat elke leerkracht vragen van leerlingen over het onderwerp kan beantwoorden. 

 

MosaLira

mosalira

Communicatie

Onze Leerling

Snelkoppelingen